Филмова и телевизионна режисура

Целта на обучението е да подготви асистент-режисьори и режисьори за всички жанрове на игралното и неигралното кино, за телевизионни предавания, сериали, реклами и новинарски програми. След интердисциплинарното обучение в първи курс, приоритетите се фокусират върху режисурата на документален и игрален филм, телевизионна реклама и музикални клипове, телевизионни предавания и сериали, и др. Периметърът на задължителните дисциплини е допълнен от драматургия, операторство, монтаж, звук, дизайн, мениджмънт, история на световното и българското кино, история на пластичните изкуства, история на музиката, философия, митология и религия, психология, естетика, семиотика, европейска и българска литература, социология, психоанализа, и др.

Форма на обучение:

Редовно, с продължителност 4 години

Основана:

1973г.

Образователна степен:

Бакалавър

Дипломиране:

Студентите, изпълнили задълженията си по учебния план на специалността, се явяват на публична дипломна защита с реализиран режисьорски проект, съдържащ аудиовизуално произведение до минимум 20 минути и теоретична работа - минимум 25 страници

Завършилите придобиват образователно-квалификационна степен “Бакалавър”, с професионална квалификация “Филмов и телевизионен режисьор” и възможност за работа в творческо-производствения процес на кинематографиите и телевизиите у нас и в чужбина като асистенти, втори режисьори и режисьор-постановчици в реализацията на игрални филми и телевизионни сериали, документални, хроникални и публицистични филми, научни, научно-популярни и учебни филми, музикални и рекламни филми и клипове, дублаж и монтаж на филми, както и да продължат своето образование в образователно-квалификационна степен “Магистър”.

Прием:

СПЕЦИАЛИЗИРАН ИЗПИТ – „Филмова и телевизионна режисура“

При подаването на документите кандидатите задължително депозират комплектувано портфолио. То може да съдържа: сценарии, есета, стихотворения, разкази, пиеси, романи, картини, рисунки, фотографии, филми, авторска музика, изпълнения на песни и музикални инструменти, записи на музикални участия и други художествени материали по избор на кандидата. Литературните материали трябва да са във формат PDF и да не надвишават 10 страници. Изобразителните материали трябва да са във формат JPG. Аудиовизуалните материали трябва да са във формат MPG-4 и да не надхвърлят общо времетраене от 15 минути. Звуковите материали трябва да са във формат МР-3 и да не надхвърлят общо времетраене от 15 минути. Целта на портфолиото е да представи максимално подробно възможностите на кандидат-студентите, техните интереси, художествени пристрастия и кръгозор. При приемане на документите, портфолиото се запечатва в плик с името на кандидата.


І кръг – практически изпит

Кандидатите получават общ за всички сценарен текст, по който заснемат и монтират филмов етюд с времетраене до 3 минути. НАТФИЗ осигурява студенти по актьорско майсторство, от които кандидатите подбират изпълнители за ролите в етюда. Местата на снимките трябва да са ситуирани така, че етюдът да може да се заснеме на територията на НАТФИЗ (стаи, стълбища, входове, снимачен павилион, ТВ студио) и прилежащите й пространства (улици, вътрешен двор). За заснемането и монтирането на етюда НАТФИЗ осигурява студенти по операторство и монтаж. Продължителност: 5 часа (времето за снимки на всеки кандидат е 3 часа, а за монтаж – 2 часа). Получилите оценка по-ниска от среден (3.00) отпадат от участие във втори кръг.

 

ІІ кръг – устен изпит

Заснетите етюди на допуснатите до II кръг кандидати се гледат от комисията в присъствието на всеки от тях. Те анализират резултатите и отговарят на въпроси, свързани с актьорското изпълнение, разкадровката на текста, уменията за изграждане на мизансцен и композиция, изобразителното и звуковото решение и други компоненти на филма. Комисията разговаря с кандидатите и върху материалите от представеното портфолио. Целта на този кръг е да се получи задълбочена представа за възможностите, интересите, общата култура, самостоятелното мислене и художествена рефлективност на кандидатите. Получилите оценка по-ниска от среден (3.00) отпадат от участие в класирането.


ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА:
1. АЛМОДОВАР, Педро – Киното на желанията, ИК “Колибри”, С., 2003
2. АЛЪН, Уди – Аз пиша чрез филми, ИК “Колибри”, С., 2003
3. АНТОНИОНИ, Микеланджело - Снимам, следователно живея – ИК „Колибри”, С., 2012
4. БЕРГМАН, Ингмар - Латерна магика – “Хемус”, С., 1995
5. БУНЮЕЛ, Луис – Моят последен дъх, “Народна култура”, С., 1985
6. ВАЙДА, Анджей – Киното и останалият свят, ИК “Колибри”, С., 2010
7. ВЕНДЕРС, Вим – Логиката на образите, ИК “Колибри”, С., 2003
8. ДАНЕЛИЯ, Георгий – Пътник без билет, ИК “Колибри”, С., 2011
9. МАРТЕН, Марсел – Езикът на киното, „Наука и изкуство”, С., 1962
10. СКОРСЕЗЕ, Мартин – Моите удоволствия на киноман, ИК “Колибри”, С., 2003
11. СПИЛБЪРГ, Стивън – Киното е моят порок, ИК “Колибри”, С., 2005
12. УАЙЛДЪР, Били – Аз не правя кино, аз правя филми, ИК “Колибри”, С., 2008
13. ФЕЛИНИ, Федерико – Аз, Фелини, “Хемус”, С., 1997
14. ФОРМАН, Милош – Повратна точка, Издателство “Анубис”, С., 1995
15. ХИЧКОК, Алфред и Трюфо, Франсоа, Хичкок & Трюфо – ИК “Колибри”, С., 2005
16. ЧАПЛИН, Чарли – Моята автобиография, “Наука и изкуство”, С., 1979

 

 

 

 

 

 

Задължителни дисциплини

  • Дипломен проект
  • Драматургия за игрално кино
  • Драматургия за телевизионни предавания
  • Екранен дизайн
  • Екранен звук
  • Екранна музика
  • Естетика
  • Звукозапис на терен
  • История на българското кино
  • История на музиката
  • История на пластичните изкуства
  • История на философията
  • Мениджмънт в екранните изкуства
  • Основи на актьорството
  • Основи на драматургията
  • Основи на екранната инсценизация
  • Основи на екранния монтаж
  • Основи на операторството
  • Основи на психологията
  • Подготовка на екранен проект
  • Работа с актьора в екранните изкуства
  • Режисура на документален филм
  • Режисура на игрален филм
  • Режисура на литературна екранизация
  • Режисура на телевизионен музикален клип
  • Режисура на телевизионна адаптация
  • Режисура на телевизионна реклама
  • Режисура на телевизионно предаване
  • Семиотика:слово и образ
  • Увод в историятa на киното

Незадължителни дисциплини

  • Допълнителна професионална практика
  • Драматургия за интерактивни медии
  • Драматургия и психоанализа
  • Жанр и стил на филма
  • История и теория на телевизията и видеото
  • История на азиатското кино
  • История на американското кино
  • История на балканското кино
  • История на документалното кино
  • История на западноевропейското кино
  • История на иберо-американското кино
  • История на източноевропейското кино
  • История на митологията и религията
  • История на цивилизациите
  • Костюмография в екранните изкуства
  • Култура на писмената реч
  • Маркетинг и реклама
  • Нелинейна монтажна практика
  • Основи на режисурата за драматичен театър
  • Основи на фотографията
  • Съвременно руско кино
  • Теория на екранния звук
  • Теория на екранното изображение
  • Теория на зрелищните изкуства
  • Увод в историята на литературата
  • Увод в историята на театъра
Календар