Основана: 1991 г.
Образователна степен: Бакалавър
Продължителност: 4 години (8 семестъра)
Форма на обучение: Редовно
Ръководител на специалност “Драматургия”
проф. д-р Станислав Семерджиев
Преподавателски екип:
проф. д-р Станислав Семерджиев (Основи на аудиовизуалното производство, Основи на Драматургията, Сюжетостроене, Строеж на филмовата сцена, Драматургия за пълнометражен игрален филм), проф. д-р Светослав Овчаров (Основи на Филмовата и телевизионна режисура), проф. д.н. Божидар Манов (Основи на Екранни изследвания и журналистика), проф. д.н. Вера Найденова (Теория на филмовата адаптация), проф. д-р Дочо Боджаков (Основи на аудиовизуалното производство), проф. д-р Марин Дамянов (Драматургия на документален филм, Строеж на филмовата реч), доц. д-р Емил Рашев (Основи на аудиовизуалното производство, Основи на Филмовото и телевизионно операторство), доц. д-р Ема Константинова (Основи на аудиовизуалното производство, Основи на Филмово и телевизионно продуцентство), доц. д-р Росица Илиева (Основи на филмовия и телевизионен монтаж), доц. д-р Валерия Крачунова-Попова (Основи на Филмовия и телевизионен звук), доц. д-р Елена Тренчева (Основи на Филмовия и телевизионен дизайн), проф. д.н. Мая Димитрова (Американско кино, Западноевропейско кино), проф. д.н. Мирослав Дачев (Семиотика, Световна култура), проф. д-р Емилия Стоева (Терминологичен английски език), доц. д-р Иван Иванов (Руско кино, Балканско кино, Източноевропейско кино), доц. д-р Людмил Георгиев (Строеж на криминалния сюжет), доц. Юрий Дачев (Театрална драматургия), проф. д.н. Анелия Янева (Драматургия за танцов театър), проф. Боянка Арнаудова (Драматургия за музикален театър), доц. д-р Красимира Герчева (Естетика на анимационното кино), проф. д-р Калин Гайдаров (Психология на личността, Детска психология, Социална писохология), гл. ас. д-р Красимир Кастелов (История на българското кино, Увод в историята на киното), д-р Яна Джарова-Караколева (История на телевизията), ас. Николай Йорданов (Сюжетостроене), Александра Генова (Сюжетостроене), Мария Атанасова (Драматургия за интерактивини медии), Иван Атанасов (Драматургия за интерактивини медии), Хелия Чавдарова (Радиодраматургия), Елза Лалева (Драматургия за куклен театър), Петър Върбанов (Основи на актьорството)
1. ХАРАКТЕРИСТИКА НА СПЕЦИАЛНОСТТА
2. ФОРМА НА ОБУЧЕНИЕ
Обучението е само редовно, с поръдлжителност 4 години. Студентите се дипломират с публична защита на драматургичен материал (пиеса или сценарий) и есеистична разработка, свързана с него – минимум 25 страници.
3. КВАЛИФИКАЦИЯ И РЕАЛИЗАЦИЯ
Завършилите специалността “Драматургия” придобиват образователно-квалификационна степен “Бакалавър”, с професионална квалификация “Драматург” и могат да работят като драматурзи, създаващи и/или адаптиращи текстове за нуждите на сценичните и екранни изкуства; редактори, експерти и консултанти при създаване на творби от сценичен и екранен тип; както и да продължат своето образование в образова-телно-квалификационна степен “Магистър”.
4. ПРИЕМ – Специализиран текст – „Драматургия“
При подаването на документите кандидатите задължително депозират комплектувано портфолио. То може да съдържа: сценарии, есета, стихотворения, разкази, пиеси, романи, картини, рисунки, фотографии, филми, авторска музика, изпълнения на песни и музикални инструменти, записи на музикални участия и други художествени материали по избор на кандидата. Литературните материали трябва да са във формат PDF и да не надвишават 10 страници. Изобразителните материали трябва да са във формат JPG. Аудиовизуалните материали трябва да са във формат MPG-4 и да не надхвърлят общо времетраене от 15 минути. Звуковите материали трябва да са във формат МР-3 и да не надхвърлят общо времетраене от 15 минути. Целта на портфолиото е да представи максимално подробно възможностите на кандидат-студентите, техните интереси, художествени пристрастия и кръгозор. При приемане на документите, портфолиото се запечатва в плик с името на кандидата.
І КРЪГ – практически изпит (анонимен)
Тест с писмени драматургични задачи. Продължителност: 6 часа. Получилите оценка по-ниска от среден (3.00) отпадат от участие във втори кръг.
Примерни задачи:
1. Напишете заглавие на драматургична творба, чиято анотация е:
5. Разкажете в 1000 думи сюжет, развит върху следната изходна ситуация:
Яна се прибира в къщи с видимо приповдигнато настроение и торби с покупки в ръцете. Отваря вратата на кухнята с крак и замръзва на прага. На масата, прободен с лъскав самурайски меч, лежи съпругът й.
ІІ КРЪГ – устен изпит
Тестовете на допуснатите до II-ри кръг кандидат-студенти се разглеждат от комисията в присъствието на всеки от тях. Те анализират резултатите и отговарят на въпроси, свързани с изграждането на сюжета, персонажите, конфликта, жанра и други драматургични компоненти. Комисията разговаря с кандидатите и върху материалите от представеното портфолио. Целта на този кръг е да се получи задълбочена представа за възможностите, интересите, общата култура, самостоятелното мислене и художествена рефлективност на кандидатите. Получилите оценка по-ниска от среден (3.00) отпадат от участие в класирането.
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА:
1. АРИСТОТЕЛ – За поетическото изкуство, С., НИ,1975
2. АРЪНСЪН, Елиът – Човекът – социално животно, С., Дамян Яков, 2009
3. ГОЛМАН, Даниъл – Емоционалната интелигентност, С., Изток-Запад, 2011
4. ДАМЯНОВ, Марин – Двойници и раздвоено съзнание в кинодраматургията, С., Action, 2020
4. ИЗКУСТВОТО НА ВОЙНАТА. Древни китайски трактати, С., Труд, 2009
5. КУН, Николай – Старогръцки легенди и митове, С. Плеяда 2011
6. ЛОРЪНС, Пол и Нейтън Нория – Мотивирани. Как човешката природа оформя решенията ни, С. Класика и стил, 2002
7. ПРОП, Владимир – Морфология на приказката, С., Хр. Ботев, 1995
8. ХЕГЕЛ, Георг Вилхелм Фридрих – Естетика, т. 1-2, С., Европа, 2004
9. ЧАЛДИНИ, Робърт – Влиянието. Психология на убеждаването, С., Изток-Запад, 2005
10. ЮНГ, Карл Густав – Архетиповете на колективното несъзнавано, Плевен, Евразия-Абагар, 2000
11. ЮНГ, Карл Густав – Психологически типове, С., Университетско Издателство, 1996