Основана: 1973 г.
Образователна степен: Бакалавър
Продължителност: 4 години (8 семестъра)
Форма на обучение: Редовно
Ръководител на специалност “Екранни изследвания и журналистика”
Преподавателски екип:
проф. д.н. Мая Димитрова (Теория на екранното възприятие, Американско кино, Западноевропейско кино), проф. д.н. Божидар Манов (Основи на Екранни изследвания и журналистика), проф. д.н. Владимир Игнатовски (Теория на медиите), проф. д-р Станислав Семерджиев (Основи на аудиовизуалното производство, Сюжетостроене), проф. д-р Светослав Овчаров (Основи на Филмовата и телевизионна режисура), проф. д.н. Вера Найденова (Теория на филмовата адаптация), проф. д-р Дочо Боджаков (Основи на аудиовизуалното производство), доц. д-р Емил Рашев (Основи на аудиовизуалното производство, Основи на Филмовото и телевизионно операторство), доц. д-р Ема Константинова (Основи на аудиовизуалното производство, Основи на Филмово и телевизионно продуцентство), доц. д-р Росица Илиева (Основи на филмовия и телевизионен монтаж), доц. д-р Валерия Крачунова-Попова (Основи на Филмовия и телевизионен звук), доц. д-р Елена Тренчева (Основи на Филмовия и телевизионен дизайн), проф. д.н. Мирослав Дачев (Семиотика, Световна култура), проф. д-р Светлана Стойчева (Съвременна българска литература), проф. д-р Емилия Стоева (Терминологичен английски език), доц. д-р Иван Иванов (Руско кино, Балканско кино, Източноевропейско кино), проф. д-р Иво Драганов (Телевизионно програмиране), доц. д-р Андроника Мартонова (Азиатско кино), доц. д-р Радостина Нейкова (Анализ на анимационен филм), доц. д-р Петя Александрова (Журналистика за екранните изкуства в печатните медии), доц. д-р Людмил Георгиев (Строеж на криминалния сюжет), гл. ас. д-р Красимир Кастелов (История на българското кино, Увод в историята на киното), д-р Мила Драгомирова (Теория на визуалното възприятие, Психология на визуалното възприятие), д-р Александър Донев (Киноразпространение и кинопоказ), Иво Николов (Платоформи за разпространение на аудиовизуален продукт), Боряна Матеева (Латиноамериканско кино), Александра Генова (Сюжетостроене), Хелия Чавдарова (Основи на Екранните изследвания и журналистика, Радиожурналистика за екранните изкуства), Десислава Димитрова (Връзки с обществеността), Яна Спаскова (Телевизионно програмиране)
1. ХАРАКТЕРИСТИКА НА СПЕЦИАЛНОСТТА
2. ФОРМА НА ОБУЧЕНИЕ
Обучението завършва с подготовка и защита на бакалавърска теза – теоретично, историческо или критическо изследване в обем не по-малко от 50 страници.
3. КВАЛИФИКАЦИЯ И РЕАЛИЗАЦИЯ
Завършилите специалността придобиват образователно-квалификационна степен “Бакалавър”, с професионална квалификация “Киновед – журналист” и възможност за работа като критици и журналисти в печатни и електронни медии; експерти в областта на филмовото и телевизионно производство; експерти в други области на аудиовизията и новите медии; специалисти в сферата на филмовото разпространение, съхранение и използване на аудиовизуални продукти, фестивални прояви, културни събития; специалисти в управлението и законовото регулиране на държавни, колективни и частни институции в областта на киното, телевизията и аудиовизията (държавни органи, обществени и частни тв канали, дружества за управление на авторски права); както и да продължат своето образование в образователно-квалификационна степен “Магистър”.
4. ПРИЕМ – Специализиран изпит – „Екранни изследвания и журналистика“
При подаването на документите кандидатите задължително депозират комплектувано портфолио. То може да съдържа: сценарии, есета, стихотворения, разкази, пиеси, романи, картини, рисунки, фотографии, филми, авторска музика, изпълнения на песни и музикални инструменти, записи на музикални участия и други художествени материали по избор на кандидата. Литературните материали трябва да са във формат PDF и да не надвишават 10 страници. Изобразителните материали трябва да са във формат JPG. Аудиовизуалните материали трябва да са във формат MPG-4 и да не надхвърлят общо времетраене от 15 минути. Звуковите материали трябва да са във формат МР-3 и да не надхвърлят общо времетраене от 15 минути. Целта на портфолиото е да представи максимално подробно възможностите на кандидат-студентите, техните интереси, художествени пристрастия и кръгозор. При приемане на документите, портфолиото се запечатва в плик с името на кандидата.
І КРЪГ – практически изпит (анонимен)
Писмен анализ на игрален филм, непосредствено след прожекцията му. Продължителност: 4 часа. Получилите оценка по-ниска от среден (3.00) отпадат от участие във втори кръг.
ІІ КРЪГ – устен изпит
Анализите на допуснатите до II-ри кръг кандидати се разглеждат от комисията в присъствието на всеки от тях. Комисията разговаря с кандидатите и върху материалите от представеното портфолио. Целта на този кръг е да се получи задълбочена представа за възможностите, интересите, общата култура, самостоятелното мислене и художествена рефлективност на кандидатите. Получилите оценка по-ниска от среден (3.00) отпадат от участие в класирането.
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА:
10. ЯНАКИЕВ, Александър – Енциклопедия на българското кино А-Я, С., Титра, 2000