Основана: 1973 г.

Образователна степен: Бакалавър

Продължителност: 4 години (8 семестъра)

Форма на обучение: Редовно

 

Ръководител на специалност “Филмов и телевизионна режисура”

http://natfiz.bg/wp-content/uploads/2017/12/Prof.-d-r-Svetoslav-Ovcharov.jpg

проф. д-р Светослав Овчаров

 

 

 

 

 

 

Преподавателски екип:

проф. д-р Светослав Овчаров (Основи на Филмовата и телевизионна режисура, Режисура на игрален филм, Мизансцен и мизанкадър), проф. д-р Станислав Семерджиев (Основи на аудиовизуалното производство, Основи на Драматургията, Сюжетостроене), проф. д-р Марин Дамянов (Драматургия на трилър, Драматургия на игрална новела, Строеж на криминалния сюжет, Драматургия и психоанализа, Драматургия на игрална новела, Драматургия на документален филм),  проф. д-р Дочо Боджаков (Основи на аудиовизуалното производство, Режисура на трилър, Работа с актьора, Режисура на деца), доц. д-р Емил Рашев (Основи на аудиовизуалното производство, Основи на Филмовото и телевизионно операторство), проф. д.н. Божидар Манов (Основи на Екранни изследвания и журналистика), проф. д.н. Мая Димитрова (Американско кино, Западноевропейско кино),, доц. д-р Иван Иванов (Руско кино, Балканско кино, Източноевропейско кино), доц. Любомир Христов (Режисура на музикален клип, Режисура на ТВ адаптация), доц. д-р Ема Константинова (Основи на аудиовизуалното производство, Основи на Филмово и телевизионно продуцентство), проф. д.н. Вера Найденова (Теория на филмовата адаптация) проф. д.н. Мирослав Дачев (Семиотика, Световна култура), доц. д-р Росица Илиева (Основи на филмовия и телевизионен монтаж), доц. д-р Валерия Крачунова-Попова (Основи на Филмовия и телевизионен звук), доц. д-р Елена Тренчева (Основи на Филмовия и телевизионен дизайн), проф. д-р Калин Гайдаров (Социална психология), доц. д-р Андроника Мартонова (Азиатско кино), доц. д-р Марияна Лазарова (Авторско право в аудиовизуалното производство)  доц. Стоян Лазаров (Режисура на животни), гл. ас. д-р Камен Иванов (Хореография на бой/каскади), гл. ас. д-р Красимир Кастелов (История на българското кино, Увод в историята на киното), д-р Радослав Камбуров (Основи на Филмовата и телевизионна режисура: Режисьорска практика) д-р Емил Видев (Режисура на бой и каскади, Екипна подготовка за етюд с бой и каскади), д-р Яна Джарова-Караколева (История на телевизията, ТВ Риалити формати),  д-р Мила Драгомирова (Теория на визуалното възприятие), ас. Николай Йорданов (Сюжетостроене), ас. Николай Йорданов (ТВ риалити формати), Живко Иванов (Основи на визуалните ефекти), Илияна Джевелеков (Екипна подготовка за етюд с еротика), Александра Генова (Сюжетостроене), Светлана Янчева (Кастинг), Жорета Николова (Кастинг), Петър Върбанов (Основи на актьорството), Деян Русев (Кастинг), Георги Стрезов (Екранна музика), Марина Аверина (Основи на аудиовизуалното производство), Боя Харизанова (Основи на аудиовизуалното производство), Димитър Сарджев (Актьорско майсторство за екранни изкуства)

 

 

1. ХАРАКТЕРИСТИКА НА СПЕЦИАЛНОСТТА

Целта на обучението е да подготви асистент-режисьори и режисьори за всички жанрове на игралното и неигралното кино, за телевизионни предавания, сериали, реклами и новинарски програми. След интердисциплинарното обучение в първи курс, приоритетите се фокусират върху режисурата на документален и игрален филм, телевизионна реклама и музикални клипове, телевизионни предавания и сериали, и др. Периметърът на задължителните дисциплини е допълнен от драматургия, операторство, монтаж, звук, дизайн, мениджмънт, история на световното и българското кино, история на пластичните изкуства, история на музиката, философия, митология и религия, психология, естетика, семиотика, европейска и българска литература, социология, психоанализа, и др.

 

2. ФОРМА НА ОБУЧЕНИЕ

Обучението е само редовно, с продължителност 4 години. Студентите, изпълнили задълженията си по учебния план на специалността, се явяват на публична дипломна защита с реализиран режисьорски проект, съдържащ аудиовизуално произведение до минимум 20 минути и теоретична работа – минимум 25 страници.

 

3. КВАЛИФИКАЦИЯ И РЕАЛИЗАЦИЯ

Завършилите придобиват образователно-квалификационна степен “Бакалавър”, с професионална квалификация “Филмов и телевизионен режисьор” и възможност за работа в творческо-производствения процес на кинематографиите и телевизиите у нас и в чужбина като асистенти, втори режисьори и режисьор-постановчици в реализацията на игрални филми и телевизионни сериали, документални, хроникални и публицистични филми, научни, научно-популярни и учебни филми, музикални и рекламни филми и клипове, дублаж и монтаж на филми, както и да продължат своето образование в образователно-квалификационна степен “Магистър”.

 

4. ПРИЕМ – СПЕЦИАЛИЗИРАН ИЗПИТ – „Филмова и телевизионна режисура“

При подаването на документите кандидатите задължително депозират комплектувано портфолио. То може да съдържа: сценарии, есета, стихотворения, разкази, пиеси, романи, картини, рисунки, фотографии, филми, авторска музика, изпълнения на песни и музикални инструменти, записи на музикални участия и други художествени материали по избор на кандидата. Литературните материали трябва да са във формат PDF и да не надвишават 10 страници. Изобразителните материали трябва да са във формат JPG. Аудиовизуалните материали трябва да са във формат MPG-4 и да не надхвърлят общо времетраене от 15 минути. Звуковите материали трябва да са във формат МР-3 и да не надхвърлят общо времетраене от 15 минути. Целта на портфолиото е да представи максимално подробно възможностите на кандидат-студентите, техните интереси, художествени пристрастия и кръгозор. При приемане на документите, портфолиото се запечатва в плик с името на кандидата.

 

І кръг – практически изпит

Кандидатите получават общ за всички сценарен текст, по който заснемат и монтират филмов етюд с времетраене до 3 минути. НАТФИЗ осигурява студенти по актьорско майсторство, от които кандидатите подбират изпълнители за ролите в етюда. Местата на снимките трябва да са ситуирани така, че етюдът да може да се заснеме на територията на НАТФИЗ (стаи, стълбища, входове, снимачен павилион, ТВ студио) и прилежащите й пространства (улици, вътрешен двор). За заснемането и монтирането на етюда НАТФИЗ осигурява студенти по операторство и монтаж. Продължителност: 5 часа (времето за снимки на всеки кандидат е 3 часа, а за монтаж – 2 часа). Получилите оценка по-ниска от среден (3.00) отпадат от участие във втори кръг.

 

ІІ кръг – устен изпит

Заснетите етюди на допуснатите до II кръг кандидати се гледат от комисията в присъствието на всеки от тях. Те анализират резултатите и отговарят на въпроси, свързани с актьорското изпълнение, разкадровката на текста, уменията за изграждане на мизансцен и композиция, изобразителното и звуковото решение и други компоненти на филма. Комисията разговаря с кандидатите и върху материалите от представеното портфолио. Целта на този кръг е да се получи задълбочена представа за възможностите, интересите, общата култура, самостоятелното мислене и художествена рефлективност на кандидатите. Получилите оценка по-ниска от среден (3.00) отпадат от участие в класирането.

 

 

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА: 

1. АЛМОДОВАР, Педро – Киното на желанията, ИК “Колибри”, С., 2003
2. АЛЪН, Уди – Аз пиша чрез филми, ИК “Колибри”, С., 2003
3. АНТОНИОНИ, Микеланджело – Снимам, следователно живея – ИК „Колибри”, С., 2012
4. БЕРГМАН, Ингмар – Латерна магика – “Хемус”, С., 1995
5. БУНЮЕЛ, Луис – Моят последен дъх, “Народна култура”, С., 1985
6. ВАЙДА, Анджей – Киното и останалият свят, ИК “Колибри”, С., 2010
7. ВЕНДЕРС, Вим – Логиката на образите, ИК “Колибри”, С., 2003
8. ДАНЕЛИЯ, Георгий – Пътник без билет, ИК “Колибри”, С., 2011
9. МАРТЕН, Марсел – Езикът на киното, „Наука и изкуство”, С., 1962
10. СКОРСЕЗЕ, Мартин – Моите удоволствия на киноман, ИК “Колибри”, С., 2003
11. СПИЛБЪРГ, Стивън – Киното е моят порок, ИК “Колибри”, С., 2005
12. УАЙЛДЪР, Били – Аз не правя кино, аз правя филми, ИК “Колибри”, С., 2008
13. ФЕЛИНИ, Федерико – Аз, Фелини, “Хемус”, С., 1997
14. ФОРМАН, Милош – Повратна точка, Издателство “Анубис”, С., 1995
15. ХИЧКОК, Алфред и Трюфо, Франсоа, Хичкок & Трюфо – ИК “Колибри”, С., 2005
16. ЧАПЛИН, Чарли – Моята автобиография, “Наука и изкуство”, С., 1979

 

ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ ФИЛМИ за подготовка за всички профили в бакалавърска степен:

  • 12 разгневени мъже – реж. Сидни Люмет
  • Алегро нон тропо – реж. Бруно Бодзето
  • Амадеус – реж. Милош Форман
  • Амаркорд – реж. Федерико Фелини
  • Американска нощ – реж. Франсоа Трюфо
  • Американски прелести – реж. Сам Мендес
  • Ана Каренина – реж. Джо Райт
  • Ангелско сърце – реж. Алън Паркър
  • Английският пациент – реж. Антъни Мингела
  • Апартаментът – реж. Били Уайлдър
  • Апокалипсис сега – реж. Френис Форд Копола
  • Апокалипто – реж. Мел Гибсън
  • Африканската кралица – реж. Джон Хюстън
  • Ах, този джаз – реж. Боб Фоси
  • Барака – реж. Рон Фрике
  • Бартън Финк – реж. Итън и Джоел Коен
  • Берлин, симфония на големия град – реж. Валтер Рутман
  • Бони и Клайд – реж. Артър Пен
  • Бягството на пилето – реж. Ник Парк и Питър Лорд
  • Великата илюзия – реж. Жан Реноар
  • Великият диктатор – реж. Чарлз Чаплин
  • Великолепната седморка – реж. Джон Стърджес
  • Влюбеният Шекспир – реж. Джон Мадън
  • Военен фотограф – реж. Крисчън Фрай
  • Войната на семейство Роуз – реж. Дани де Вито
  • Възнаграждение за страха – реж. Анри-Жорж Клузо
  • Гладиатор – реж. Ридли Скот
  • Гравитация – реж. Алфонсо Куарон
  • Гражданинът Кейн – реж. Орсън Уелс
  • Дилижансът – реж. Джон Форд
  • До последен дъх – реж. Жан Люк Годар
  • Догвил – реж. Ларс фон Трир
  • Жега – реж. Майкъл Ман
  • Жената от пясъците – реж. Хероши Тешигахара
  • Животът е прекрасен – реж. Роберто Бенини
  • Завръщането – реж. Алехандро Гонзалес Иняриту
  • Иван Грозни – реж. Сергей Айзенщайн
  • Играта на играчките – реж. Джон Ласитър
  • Играчът – реж. Робърт Олтман
  • Извънземното – реж. Стивън Спилбърг
  • Изкуплението Шоушенк – реж. Франк Дарабонт
  • Имало едно време в Америка – реж. Серджо Леоне
  • Имало едно време на Запад – реж. Серджо Леоне
  • Казабланка – реж. Тони Къртис
  • Калина алена – реж. Василий Шукшин
  • Коля – реж. Ян Сверак
  • Космическа одисея 2001 – реж. Стенли Кубрик
  • Крадци на велосипеди – реж. Виторио де Сика
  • Кратка среща – реж. Дейвид Лийн
  • Кръстникът – реж. Френсис Форд Копола
  • Ловът – реж. Томас Винтенберг
  • Метрополис – реж. Фриц Ланг
  • Мефисто – реж. Ищван Сабо
  • Механичен портокал – реж. Стенли Кубрик
  • Микрокосмос – реж. Клод Нурисдани, Мари Перену
  • Модерни времена – реж. Чарлз Чаплин
  • Мостовете на Медисън – реж. Клинт Истууд
  • Мулен Руж – реж. Баз Лурман
  • Нанук от Севера – реж. Робърт Флаерти
  • Не тъгувай! – реж. Георгий Данелия
  • Небето над Берлин – реж. Вим Вендерс
  • Невероятната съдба на Амели Пулен – реж. Жан-Пиер Жьоне
  • Незавършена пиеса за механично пиано – реж. Никита Михалков
  • Нетърпимост – реж. Дейвид Грифит
  • Нещо от сърце – реж. Френсис Форд Копола
  • Нос Страх – реж. Мартин Скорсезе
  • Някои го предпочитат горещо – реж. Били Уайлдър
  • Обикновен фашизъм – реж. Михаил Ром
  • Пеейки в дъжда – реж. Джийн Кели
  • Пепел и диамант – реж. Анджей Вайда
  • Пепел и сняг – реж. Грегори Голбърт
  • Песента на морето – реж. Том Мур
  • Пианото – реж. Джейн Кемпиън
  • Полет над кукувиче гнездо – реж. Милош Форман
  • Поляната с дивите ягоди – реж. Ингмар Бергман
  • Последният магнат – реж. Елия Казан
  • Походът на пингвините – реж. Люк Жаке
  • Принцеса Мононоке – реж. Хаяо Миядзаки
  • Психо – реж. Алфред Хичкок
  • Птиците – реж. Алфред Хичкок
  • Първичен инстинкт – реж. Пол Верховен
  • Пътят – реж. Федерико Фелини
  • Пътят на отмъщението – реж. Сам Мендес
  • Рашомон – реж. Акира Куросава
  • Рим – открит град – реж. Роберто Роселини
  • Седем – реж. Дейвид Финчър
  • Сиянието – реж. Стенли Кубрик
  • Солта на земята – реж. Вим Вендерс
  • Среднощен каубой – реж. Джон Шлезинджър
  • Строго охранявани влакове – реж. Иржи Менцел
  • Телма и Луиз – реж. Ридли Скот
  • Треска за злато – реж. Чарлз Чаплин
  • Триумф на волята – реж. Лени Рифенщал
  • Фани и Александър – реж. Ингмар Бергман
  • Фаренхайт 9/11 – реж. Майкъл Муур
  • Фотоувеличение – реж. Микеланджело Антониони
  • Цар Лъв – реж. Роджър Алърс, Роб Минкоф
  • Часовете – реж. Стивън Долдри
  • Човекът с киноапарата – реж. Дзига Вертов
  • Шофьор на такси – реж. Мартин Скорсезе

 

Класически български филми:

  • 24 часа дъжд – реж. Владислав Икономов
  • Kрадецът на праскови – реж. Въло Радев
  • Авантаж – реж. Георги Дюлгеров
  • Аз, Графинята – реж. Петър Попзлатев
  • Време разделно – реж. Людмил Стайков
  • Всичко е любов – реж. Борислав Шаралиев
  • Вчера – реж. Иван Андонов
  • Господин за един ден – реж. Николай Волев
  • Един снимачен ден – реж. Борислав Шаралиев
  • Звезди в косите, сълзи в очите – реж. Иван Ничев
  • Илюзия – реж. Людмил Стайков
  • Козият рог – реж. Методи Андонов
  • Куче в чекмедже – реж. Димитър Петров
  • Лачените обувки на незнайния войн – реж. Рангел Вълчанов
  • Оркестър без име – реж. Людмил Кирков
  • Отклонение – реж. Тодор Стоянов, Гриша Островски
  • Последно лято – реж. Христо Христов
  • Преброяване на дивите зайци – реж. Едуард Захариев
  • Привързаният балон – реж. Бинка Желязкова
  • Ти, който си на небето – реж. Дочо Боджаков