РЕКАТА НА ЗАЛЕЗА
по българските обреди и ритуални текстове за Пеперуда, Герман, Сватба, Оплакване; по мотиви от разказа на Габриел Гарсия Маркес „Най-красивият удавник на света“, приказката на Николай Райнов „Русалката от синия вир“ и стихотворението на Пенчо Славейков „Неразделни“
сценарий, режисура и сценография Александър Илиев
музика Николай Иванов „Ом“
хореография на обредния цикъл доц. д-р Дария Колева
хореография на епизоди с контактна импровизация ас. Ивайло Димитров
костюми Боряна Георгиева
плакат Янина Петрова
фотограф Теодора Тодорова
участват студенти специалност „Театър на движението – Пантомима“,
с художествен ръководител проф. Александър Илиев
Действащи лица и изпълнители:
Стефан, удавникът – Филип Дончев – гост, Велизар Груев, Рада, невестата – Валерия Колева, Ивана, кметицата – Александрина Събева, Ирина, попадията – Катерина Зафирова, Сирма, съблазнителката – Йоана Иванова – гост, Деляна Стоянова, Рая, мечтателката – Надежда Илиева, Боряна, бунтарката – Десислава Цветкова, Ния, читанката – Ева Калайджиева, Миряна, самовлюбената – Анна Касабова, Златко, попът – д-р Велислав Алтънов – гост, Борил, кметът – Александър Будуров
Група девойки от село, останало само с кмет и поп от представителите на мъжкия пол, се подготвя за празника. От стара бабина ракла вадят костюми, ритуални предмети, замесват глина за куклата „Герман“. Избират една от девойките да бъде „Пеперуда“ и я накичват с листа. Ръководени от кметицата и попадията, те започват ритуала, но откриват, че вейките са нахвърляни върху удавен мъж. С помощта на попа и кмета изваждат удавника на брега. Решават да го погребат по християнски и отърчават до селото за дрехи и обредни предмети. Една от девойките остава да го пази – тя е и избраната да играе „Пеперуда“. Ритуалът става реалност, мъртвият мъж замества куклата на Герман.
Спектакълът разкрива феномена на чистата любов. Ритуалът “мъртъв мъж, умрял за дъжд” и целият обреден цикъл разказват за „духовната суша“, в която живее съвременното поколение. Представлението има две лица – съвременно и древно. Безусловното и органично поведение е ключът към всички епизоди, в които „магията не действа“. Условно и стилизирано е действието по време на обредите. Там танцът, напяването, наричането, оплакването и ритуалния жест създават друга символна реалност, магическа в своята същност, но истинска като сюблимна проява на личността и общността.
проф. д-р Александър Илиев
Премиера – 2 февруари 2021 г.