Образователна степен: Магистър
Продължителност: 2 семестъра (1 година)
Форма на обучение: Редовно
Художествен ръководител:
Преподавателски екип:
проф. Славчо Маленов и ас. Димитър Димитров (Режисура в куклено-театралните практики; Съвременни куклено-театрални практики; Сценично художествено осветление; Куклен театър на марионетките), проф. д.н. Николай Йорданов (Теория на представлението), проф. д-р Венета Дойчева (Теория на драмата), проф. д.н. Мирослав Дачев (Семиотика на изкуството), доц. д-р Ивайло Костов (История на митологията и религията), д-р Екатерина Кънчева (Управление на творчески екипи), д-р Петя Караджова (Сценография за куклен театър),
1. ХАРАКТЕРИСТИКА НА СПЕЦИАЛНОСТТА
Магистърската специалност „Режисура в куклено-театралните практики” (РКТП) е насочена към студенти завършили бакалавърските специалности в катедра „Актьорство, режисура и сценография за куклен театър”, както и други специалности в професионалното направление „Театрално и филмово изкуство“, желаещи да навлязат в спецификата куклено-театралната режисура. Учебната програма по специалността проследява подходите и процесите в творчеството на режисьора, от първоначалната идея до реализация на спектакъла.
Целта на обучението е надграждане на предварително натрупаните базови знания в сферата на театралното изкуство. Учебният план на специалността и включените в него учебни дисциплини са насочени към придобиването на нови специализирани професионални знания и умения.
2. ФОРМА НА ОБУЧЕНИЕ
Обучението по специалността РКТП е редовно, в което са включени, както аудиторни така и извънаудиторни форми на обучение.
Аудиторните форми протичат в два семестъра, като студентите разработват магистърска теза, по теми от сферата на куклено-театралното изкуство. Също така, студентите подготвят свои самостоятелни творчески проекти, в подкрепа на тезата си. Така те овладяват знания, натрупват опит и придобиват умения за отделните етапи на режисьорското творчество в кукления театър.
Паралелно с основната дисциплина, студентите изучават: дисциплини за развитието на естетическите нагласи в кукления театър през модернизма и постмодернизма; дизайн на сценичното осветление; сценография за куклен театър; дигитални технологии в кукления театър и др.
Дипломното задание се състои от две части – теоретична и практическа. В рамките на аудиторните форми на обучение студентите завършват подготвителния период на заданието, което включва:
- проучване на избраната тема и събиране на информационни източници;
- режисьорски анализи върху текстове и създаване на собствена драматургия;
- изграждане на идейно-художествен замисъл;
- създаване на визуално-образно решение (проекти за кукли, костюми, декор и плакат);
- намиране на продуцент за реализиране на изготвения проект;
- оформяне на магистърска теза;.
Акцент в извънаудиторната форма на обучение е практическото реализиране на спектакъла, свързано със самостоятелна работа в професионална среда:
- работа в ателие за производство на материалната част;
- работа с актьори – постановъчно-репетиционен процес;
- представяне пред публика;
Публичната защитата се извършва в рамките на шест месеца след семестриалното завършване, на базата на реализирания спектакъл и подготвената магистърска теза.
Магистърската програма по РКТП е отворена и към студенти завършили други висши училища в страната и чужбина. В тези случаи те се обучават по индивидуален план с 10 % увеличен хорариум от избираеми дисциплини, носещи специализирани знания от областта на куклено-театралната специфика.
3. КВАЛИФИКАЦИЯ И РЕАЛИЗАЦИЯ
Успешно завършилите специалността РКТП придобиват образователноквалификационната степен “магистър” и професионалната квалификация “режисьор в куклено-театралните практики”.
4. ПРИЕМЕН ИЗПИТ
I. Кръг (анонимен, писмен)
Разработка на тема върху проблемите на съвременните кукленотеатрални практики.
Продължителност: 4 астрономически часа.
Цел: Запознаване с възможностите на кандидата за писмено изразяване, логическо, асоциативно и образно мислене, с естетическите му нагласи, както и с общата му и театрална култура.
ІІ. Кръг (устен)
За приемните изпити кандидатите трябва да представят предварително разработен идеен режисьорски проект за реализиране на куклено-театрален спектакъл, провокиран от литературата, музиката, изобразителното изкуство. Проектът се предава в писмен вид още при подаване на документите за кандидатстване. В събеседване с комисията кандидатът има възможност да защити намеренията си.
Кандидатите представят също своя творческа документация, която доказва професионалната им реализация до момента, интересите и способностите им, като видео, фотографии, скици, рисунки и др..
Цел: Проверка на интересите и възможностите на кандидата в избраната от него област на театралното изкуство.
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА:
- Березкин, Виктор, „Театр художника, Мастера, искусство сценографии мирового театра – 2007 г.: ISBN 978-5-484-00694-6
- Брехт, Бертолт „За театъра”, С., НИ, 1964.
- Владова, Елена, „Българската куклена пиеса от Модерността до 90-те години на 20 век (Текстове за куклен театър в България до 90-те години на 20 век), ИК. “Симолини”, С., 2009Даниел, Леон „Пътешествие в театъра”, С., НМ, 1975.
- Голдовский, Борис, „Режиссерское искусство театра кукол России XX века“, 2013
- Евреинов Николай „Демон театтральности“, 535 с.
- Евреинов Николай, „История русского театра“ 1953 г.
- Крейг, Гордън „Избрани произведения”, С., НИ, 1987.
- Маленов, Славчо Трудът М., С., 2005.
- Образцов, Сергей „Моя профессия”, М., Искусство, 1975.
- Рокоманов, Васил, „Куклена сценография за вълшебна приказка”, ГЕА 2000, С., 2013.
- Синигерска, Дойчина „Актьор и кукла – безкрайност на вариантите, В., 2002.
- Смирнова, Наталия „Искусство играющих кукол“, М., 1983г.
- Стефанов, Васил „Съвременен куклен театьр”, С., НИ, 1971.
- Юбилеен сборник „50 години висше образование за куклен театър в НАТФИЗ – Кръстьо Сарафов”, С., 2012.
- Юрковски, Хенрик „Метаморфози на кукления театър през ХХ век”, Стара Загора, 2007.
- Bettelheim, Bruno, „The Uses of Enchantment: The Meaning and Importance of Fairy Tales“, („Необходимостта от вълшебства“ служ. Превод Сл. Маленов.)
- Jurkowski, Henrik: „Craig i marionetki“, Dialog, br. 5/88, str. 85-93)
- McCormick, John, McCormick, Clodagh, Phillips, John „The Victorian Marionette Theatre“ Copyright © 2004 by University of Iowa Press.
- Struve-Dencher, Goesta “Theatre is my Skin” – Tracing Julie Taymor’s Creative Ethos