Учебният спектакъл на Театър НАТФИЗ „РевизорЪт” влиза в афиша на Театър „Кредо”!

 

Премиера на 17 и 19 март 2019 г. от 19.30 ч. в „Сити Марк Арт Център“


След  два изключително успешни сезона на сцената на Сатиричен театър „Алеко Константинов“, отличеният с четири статуетки „Икар“ и още пет престижни национални награди спектакъл „РевизорЪт” на Гогол влиза в афиша на Театър „Кредо”.

Дяволски смешната история за нищожността на нищожните хора се завръща на сцена на ново място в същия състав, заредена със същата жизнерадост и човеколюбив смях, „излитащ от светлата природа на човека” и с още по-високото съзнание на създателите му за спешната нужда от ревизия, която всеки трябва да направи на собствения си „душевен град”, за да не „живеят добре у нас днес само свинете”.

Режисьор на спектакъла е Нина Димитрова. Сценографията и костюмите са дело на Юлиана Войкова-Найман и Борис Далчев. Участват актьорите Шахин Шехзен, Антоан Петров, Денис Хаят, Павел Емиров, Елица Костова, Мирела Карабанчева, Славена Ангелова, Атанас Апостолов, Давид Крумов, Димитр Несторов, Мартин Христов, Воил Велев.

Нина Димитрова постави „РевизорЪт” през 2017 г. със своите студенти от НАТФИЗ на сцената на Сатиричен театър „Алеко Константинов” и даде летящ професионален старт на младите таланти, които зашеметиха  публиката със своето завладяващо артистично присъствие. Както и другите нейни хитови спектакли „Шинел” по Гогол, „Каквото направи дядо …” по Андерсен, „Дневникът на един луд” по Гогол, и „РевизорЪт” се радва на огромен зрителски интерес и на единодушната висока оценка на публика и критика.

 

 

Нина Димитрова

Нина Димитрова е „творец с безпогрешен усет за Гоголевото творчество”, твърдят специалистите. „РевизорЪт” е третият нейн спектакъл по Гоголев текст след неостаряващия Шинел”, който вече 27 години е на българска и световна сцена, отличен с 14 международни награди, изигран близо 600 пъти на 9 езика на над 150 международни фестивала, сред които и най-престижния фестивал на изкуствата, Единбургския фестивал във Великобритания, на който „Шинел” е хит през 1996 и 1997 година и е в класацията „Топ 20” на най-добрите събития на фестивала, а в. „Гардиън” го нарежда в „Топ 5” на най-доброто в лондонския театрален афиш през 2000 година, при гостуването на спектакъла в „Барбикан център” в Лондон. Руската критика отбелязва, че успехът на „Шинел” в страната на Гогол е „най-главната му награда” и го определя като „едно от най-забележителните събития в театралния живот на Европа от втората половина на ХХ век”. През 2015 година още един Гоголев спектакъл на Нина Димитрова завоюва място в родния театралeн афиш – „Дневникът на един луд”, с който бе отбелязана 50-годишнината на Театър 199 „Валентин Стойчев”, на чиято сцена спектакълът се играе вече четвърти сезон. „Дневникът на един луд” е отличен с награда за мъжка роля на международния театрален фестивал „БГМОТ” в Габрово, номинация „Икар” на Съюза на артистите в България за дебют и номинация „Аскеер” за изгряваща звезда за изпълнителя на главната роля.

 

Режисьорският прочит на Нина Димитрова на „Ревизор” стриктно се придържа към казаното от  Гогол за пиесата:

„Моят „Ревизор” е изобличение на нищожността. В своята пиеса аз се смея над човешката бездуховност, над душевното мъртвило, над нелепостта и глупостта на хората, лишили себе си от духовни интереси и идеали. Тя е огледало, в което се отразява цялата греховна човешка природа, низост, неморалност, цялата глупост и невежество на човека, който от всичко се бои и се кланя раболепно на всичко властно заради изгода. Изгода, заради която хората вече са загубили естествената си способност да мислят, виждат и чуват, водени от едничката страст да притежават: положение в обществото, чинове в службата и богатство. Изгода, заради която се вършат беззакония и злоупотреби, творят се безчинства, цари произвол, цъфти несправедливост, а пороците са превърнати в норма на поведение. С тъга по идеала и с разочарование от съвремието си, с остро и сурово слово, аз влязох в битка за високото призвание на човека, за умен и благороден живот”.



За своя спектакъл РевизорЪт” режисьорката казва:

Със същата „тъга по идеала и разочарование от съвремието си” разлиствам днес тази уникална пиеса за боричканията на шепа нищожни хора с цел изгода и поставям своето огледало „РевизорЪт” пред зрителя. Всеки, който има любопитство и кураж, може да надзърне в него и да направи ревизия на собствения си „душевен град” чрез човеколюбивия Гоголев смях, единственият „добър, благороден герой” в тази пиеса, „най-силното оръжие в ръцете на свестните хора”. Смях, излитащ от светлата природа на човека, без чиято проницателна сила нищожността и пустотата на живота не биха изплашили човека”, както твърди авторът й. Да се посмеем, господа, на абсурдите и уродствата на ежедневното си съществуване , на себе си и на собствената си греховна природа и да чуем съвестта си, защото именно тя е оня Ревизор, който според Гогол „идва преди гроба”. И него никой не може да го подкупи.

Огледайте се! Посмейте се! С уговорката, направена от Гогол: „Ако ти е крива мутрата, не се сърди на огледалото!”