“Реката на залеза” /ПРЕМИЕРА/ – 02.02 (вторник), 19.00 ч., Театър НАТФИЗ, Голяма сцена

“Реката на залеза” /ПРЕМИЕРА/ – 02.02 (вторник), 19.00 ч., Театър НАТФИЗ, Голяма сцена

 

 

РЕКАТА НА ЗАЛЕЗА

по българските обреди и ритуални текстове за Пеперуда, Герман, Сватба, Оплакване;

по мотиви от разказа на Габриел Гарсия Маркес „Най-красивият удавник на света“,

приказката на Николай Райнов „Русалката от синия вир“

и стихотворението на Пенчо Славейков „Неразделни

 

сценарий, режисура и сценография Александър Илиев

музика Николай Иванов „Ом“

хореография на обредния цикъл доц. д-р Дария Колева

хореография на епизоди с контактна импровизация ас. Ивайло Димитров

костюми Боряна Георгиева

плакат Янина Петрова

фотограф Теодора Тодорова

 

участват студенти специалност „Театър на движението – Пантомима“,

с художествен ръководител проф. д-р Александър Илиев

 

Действащи лица и изпълнители:

Стефан, удавникът – Филип Дончев – гост, Велизар Груев

Рада, невестата – Валерия Колева

Ивана, кметицата – Александрина Събева

Ирина, попадията – Катерина Зафирова

Сирма, съблазнителката – Йоана Иванова – гост, Деляна Стоянова

Рая, мечтателката – Надежда Илиева

Боряна, бунтарката – Десислава Цветкова

Ния, читанката – Ева Калайджиева

Миряна, самовлюбената – Анна Касабова

Златко, попът – д-р Велислав Алтънов – гост

Борил, кметът – Александър Будуров

 

Група девойки от село, останало само с кмет и поп от представителите на мъжкия пол, се подготвя за празника. От стара бабина ракла вадят костюми, ритуални предмети, замесват глина за куклата „Герман“. Избират една от девойките да бъде „Пеперуда“ и я накичват с листа. Ръководени от кметицата и попадията, те започват ритуала, но откриват, че вейките са нахвърляни върху удавен мъж. С помощта на попа и кмета изваждат удавника на брега. Решават да го погребат по християнски и отърчават до селото за дрехи и обредни предмети. Една от девойките остава да го пази – тя е и избраната да играе „Пеперуда“. Ритуалът става реалност, мъртвият мъж замества куклата на Герман.

Спектакълът разкрива феномена на чистата любов. Ритуалът “мъртъв мъж, умрял за дъжд” и целият обреден цикъл разказват за „духовната суша“, в която живее съвременното поколение. Представлението има две лица – съвременно и древно. Безусловното и органично поведение е ключът към всички епизоди, в които „магията не действа“. Условно и стилизирано е действието по време на обредите. Там танцът, напяването, наричането, оплакването и ритуалния жест създават друга символна реалност, магическа в своята същност, но истинска като сюблимна проява на личността и общността.

проф. д-р Александър Илиев

 

 

Билети може да закупите от касата на Театър НАТФИЗ

(ул. “Г. С. Раковски” 108А, тел. 02/9231 303; работно време на касата: вторник-събота, от 10.30 ч. до 19.30 ч., обедна почивка: 13.00 ч. – 14.00 ч.)

или на

https://www.eventim.bg/bg/bileti/natfiz-golyama-scena-fevruari-2021-sofiya-teatr-560121/event.html