Студенти от ФЕИ с участие в престижен международен уъркшоп на FilmEU

 

От 2 до 8 март 2025 г. в Лисабон, Португалия се проведе международният уъркшоп на филмова лента, организиран от Университета Lusofona (член на FilmEU), в който студентите Йоанна Зъбчева, Кристина Боянова, Ния Павлович, Григор Дянков, Лъчезар Христов и Антон Анчев (от 3-ти и 4-ти курс в специалност „Филмово и телевизионно операторство“) взеха активно участие, заедно с техни колеги от филмовите училища BFM (Естония) и VSMU (Словакия).

В уъркшопа, чиято основна цел беше да запознае студентите с теорията и практиката на снимането на филмова лента, взеха участие студенти по операторство, режисура и монтаж. Ментори на 4-те снимачни екипа бяха проф. Емилия Стоева (НАТФИЗ), д-р Здравко Ружев (НАТФИЗ), проф. Тони Коста (Lusofona), Томас Станек (VSMU) и Вейко Ваатман (BFM)

Заснемането на четири музикални клипа с Фадо песни, изпълнени от професионални певци, се осъществи в старинната част на Лисабон, където е родното място на Фадо музиката. Бяха наети и предварително тествани 16 мм и 35 мм филмови камери Aaton и Moviecam, с които студентите детайлно се запознаха по време на подготовката в снимачната техника на Университета Lusofona.

За младите колеги беше важно да усвоят различният способ за заснемането на отделните фази от движението на обектите в докадровата действителност с оптико-механичен апарат. Нашите студенти бяха добре подготвени за работа без външни монитори, също така се справяха отлично с експонометър и водене на фокус. Те се съобразяваха с различната ергономика на камерите и отделяха повече внимание при движенията. Също така съвместяваха технически умения и познания, от една страна, и творческа интерпретация на историите, от друга. Клиповете бяха заснети на филмова лента, после проявеният негатив мина през телекино на светлини 25, 25, 25 за прожекция, която се състоя на 8 март в присъствието на всички участници в уъркшопа. Предстои монтаж и грейдинг на музикалните клипове с Фадо изпълнители.

Известно е, че снимането на електронен носител безусловно позволява голямо количество кадри, което за съжаление понякога води до известна небрежност в операторската работа, недостатъчна прецизност в построяването на кадрите, в движенията, привкус към отворени композиции и несъсредоточаване върху отделният кадър. Студентите научиха, че филмовата лента дисциплинира екипа по време на снимки и налага различен ритъм на работа, пестейки скъпата филмова лента. Без съмнение, най-важното в работния процес беше прецизната подготовка и репетициите.

Нашите студенти участваха активно в комуникативния процес и показаха владеене както на техническите средства, така и способност да работят с абстракция и поетика на иконургичния образ.