Специалност Фотографско изкуство Основана: 2017 Образователна степен: Магистър
Продължителност: 1 години (2 семестъра) Форма на обучение: Редовно
Ръководител на специалността:
Преподавателски екип:
проф. д-р Атанас Кънчев (Работилница – черно-бяла фотография), проф. д-р Красимир Андонов (Работилница – Цветна фотография), доц. Иглена Русева (Работилница – Алтернативна фотография), доц. д-р Александър Нишков (Работилница – Цифрова фотография), Боряна Пандова (Работилница – видеоарт и миксмедия), Надежда Павлова (Съвременни тенденции във фотографското изкуство), доц. Николай Цачев (Фотография и илюстрация), доц. д-р Николай Лаутлиев (Фотографска теория и критика), проф. д.н. Мирослав Дачев (Семиотика), и др.
1. ХАРАКТЕРИСТИКА НА СПЕЦИАЛНОСТТА
Динамичното развитие на медиите вследствие на дигиталните технологии изисква и подходящо присъствието на фотографията в тях. Програмата е насочена към студенти с многостранна ориентация – творческа, практическа, теоретична и изследователска.
Магистърската програма е отворена и към студенти завършили други висши училища в страната и чужбина. В тези случаи те се обучават по учебен план с увеличен хорариум от задължителни и избираеми дисциплини, носещи тясно специализирани знания в областта на фотографското изкуство.
Специализираната подготовка се фокусира в:
- Модули – работилници по черно-бяла, цветна, алтернативна и цифрова фотография, както и по видеоарт и миксмедия, в които студентите ще осъществят свои концептуално и формално завършени репрезентативни серии от фотографски произведения;
- Теоретични модули – съвременни тенденции във фотографското изкуство, световна култура, семиотика и фотографска теория и критика;
- Подготовка и защита на авторски проект.
2. ФОРМА НА ОБУЧЕНИЕ
Обучението е само редовно, с продължителност 1 година (2 семестъра). Обучението завършва с публична защита на дипломна работа, която включва авторски проект – изложба от 20 фотографии или албум и теоретична разработка – минимум 40 страници.
3. КВАЛИФИКАЦИЯ И РЕАЛИЗАЦИЯ
Завършилите специалността „Фотографско изкуство“ придобиват образователно-квалификационна степен „Магистър“ с професионална квалификация „Магистър по фотография“ и възможност за работа като експерти в сферата на аудиовизията и новите медии; визуални артисти и куратори на фотографски изложби и колекции.
Дипломни защити на Таня Дечева и Гергана Дамянова
4. ПРИEМ
- При подаване на документите, всеки кандидат задължително депозира портфолио с творчески изяви (валидно за всички специалности едновременно).Целта на портфолиото е кандидатите да представят по най-добрия начин своите творчески възможности и естетически интереси. Всички материали трябва да бъдат качени и споделени в облачното пространство Google Drive в обем до 3 GB. В деня на изпита, всеки кандидат задължително носи със себе си и флашка, на която е дублирано депозираното портфолио.
- При подаване на документите, всеки кандидат подрежда по реда на желанието си специалностите във факултет „Екранни изкуства“, за които кандидатства. Получилите оценка по-ниска от среден (3.00) отпадат от участие в класирането.
- Приемният изпит във факултет “Екранни изкуства” се състои в събеседване с комисия (включваща декана и ръководителите на всички магистърски специалности) върху материалите от представеното портфолио.
ПОРТФОЛИОТО задължително съдържа автобиография на кандидата, представяща къде и кога е роден, какво образование е придобил и къде, какви материали предлага в портфолиото и защо, какви са причините за желанието му да получи образование в областта на аудиовизията в НАТФИЗ и какви са (според него) най-силните и най-слабите му личностни качества.
ПОРТФОЛИОТО може да съдържа:
- Литературни материали (сценарии, есета, стихотворения, разкази, пиеси, романи, анализи, рецензии и др.) във формат .pdf, които не надхвърлят общо 30 страници.
- Изобразителни материали (картини, рисунки, колажи, фотографии, архитектурни проекти, костюмни и декорни проекти, и др.) във формат .jpg, които не надхвърлят общо 30 броя.
- Звукови материали (авторска музика, звукови колажи, вокални и музикални изпълнения, и др.) във формат .mp3, които не надхвърлят общо времетраене от 20 минути.
- Аудиовизуални материали (игрални, документални, анимационни, хибридни и др. филми, ТВ жанрове и др.) във формат 264 (.mp4), които не надхвърлят общо времетраене от 30 минути.
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА:
- ГЕОРГИЕВ, Румен – Фотография на ежедневието, Дневна светлина, 2008
- КОЛЕКТИВ – Фотографията на ХХ век, С., Алианс-97, 2002
- ОЛСИНИЪС, Ричард – National Geographic, Тайните на фотографията, Чернобелите снимки, С., Егмонт, България, 2006
- ФРИЙМЪН, Майкъл – Maкрoфoтoгрaфия, А&Т Publishing
- ФРИЙМЪН, Майкъл – Пeйзaж и прирoдa. Прaктичeскo ръкoвoдствo пo дигитaлнa фoтoгрaфия, А&Т Publishing
- ФРИЙМЪН, Майкъл – Свeтлинa и oсвeтлeниe, А&Т Publishing
- ФРИЙМЪН, Майкъл – Чeрнoбялa фoтoгрaфия. Прaктичeскo ръкoвoдствo по дигитална фотография, А&Т Publishing
- СУЛАЖ, Франсоа. – Естетика на фотографията. Загубата и оставащото. Издателство на НБУ, София 2012
- БОЯДЖИЕВ, Цочо – Философия на фотографията. Издателство „Изток-Запад“, 2014 г.
- ГАЙМЕР, Петер – Теории на фотографията. Издателство „Изток-Запад“, 2011 г.
- ПОПОВА, Вяра – Фотографията като път(уване) към… Издателство „Изток-Запад“, 2018 г.
- Улрих, Волфганг – История на неостротата. Издателство „Изток-Запад“, 2012 г.
- БАРТ, Ролан – Camera Lucida. Издателска група „Агата-А, 2001
- ЗОНТАГ, Сюзан – За фотографията. ИК „Златорогъ“, 1999
- ЗОНТАГ, Сюзан – Да гледаш болката на другите. Издателство „Изток-Запад“, 2015