Основана: 2004 г.

Образователна степен: Магистър

Продължителност: 1 години (2 семестъра)

Форма на обучение: Редовно

 

Ръководител на специалността:

проф. д.н. Любомир Халачев

 

 

 

 

 

Преподавателски екип:

проф. д.н. Любомир Халачев (Подготовка и развитие на екранния проект, Организация на снимачния процес и постпродукцията), проф. д.н. Владимир Игнатовски (Теория на зрелищните изкуства), проф. д-р Михаил Мелтев (Управление на институцията в екранните изкуства), проф. д-р Иво Драганов (Телевизионно програмиране), проф. д.н. Мирослав Дачев (Семиотика, Световна култура),  проф. д-р Спаска Зафирова (История на философията), проф. д-р Лидия Върбанова (Предприемачество и иновации в творческите индустрии), проф. д.н. Петър Кафтанджиев (Реклама на творческите организации) , доц. д-р Ема Константинова (История на продуцентството), доц. д-р Марияна Лазарова (Авторски и сродни права в аудиовизията), доц. д-р Ивайло Костов (История на митологията и религията), доц. д-р Александър Донев (Киноразпространение и кинопоказ), доц. д-р Биляна Томова (Икономика на културата), д-р Диана Андреева-Попйорданова (Финансиране и маркетинг на изкуствата), д-р Мартичка Божилова (Продуциране на неигрално кино, Европейска копродукция), Десислава Димитрова (Връзки с обществеността), д-р Десислава Стойчева (Арт мениджмънт и творчество), д-р Петър Миладинов (Икономика на културата)

 

1. ХАРАКТЕРИСТИКА НА СПЕЦИАЛНОСТТА

Световната филмова и телевизионна индустрия в последните години се промени радикално. В тази промяна безусловно значение за успеха  при крайния резултат има фигурата на мениджъра. Целта на специалността “Мениджмънт в екранните изкуства” е да осъществи модерен тип обучение, съобразено с навлизащата дигитализация в аудиовизуалната индустрия.  В същото време се съобразяваме и със спецификата на развитието на тази индустрия в Европа и в частност- в България.

 

2. ФОРМА НА ОБУЧЕНИЕ

Формата на обучение е редовна. Срокът – два семестъра, 1 учебна година. В отделни случаи лекциите може да се провеждат онлайн.

 

3. КВАЛИФИКАЦИЯ И РЕАЛИЗАЦИЯ

Завършилите получават образователна степен „магистър“ и могат да продължат обучението си в образователната степен „доктор“.

Нашите студенти се реализират като:

  • креативни продуценти,
  • ръководители на продуцентски компании,
  • изпълнителни продуценти във филмови и телевизионни продукции,
  • организатори на филмови фестивали,
  • филмови дистрибутори
  • ръководители на звена в телевизионни компании
  • ръководители на организации и сектори във всички области на обществения живот, които имат отношение към културата и изкуството

 

4. ПРИЕМ

При подаване на документите кандидатите представят  авторски проект в областта на мениджмънта на екранните изкуства /до 5 стр./, кратко мотивационно писмо /до 1 стр./ и автобиография /до 2 стр./.  Владеенето на английски език е предимство при кандидатстване. Изпитът е в 2 кръга- есе по проблемите на филмовата и ТВ индустрия и разговор с комисията на основата на резултатите от първия кръг и документите подадени при кандидатстването.

Цел: Проверка на способностите на кандидатите за мениджърски и маркетингов подход към организации и проекти в областта на аудио-визуалната индустрия.

 

Документите за кандидатстване се подават в периода 23-27 август 2021 г. /включително/ като се изпращат на имейл:  priemfsim@natfiz.bg

Редовните приемни изпити се провеждат от 1 до 10 септември 2021 г. , като графикът за изпитите ще бъде обявен на  31 август.

 

КАК ДА СЕ ПОДГОТВИТЕ ЗА ИЗПИТА?

Консултации с проф. д.н. Любомир Халачев  

– По телефон – тел. 0887 793 780, имейл – по всяко време – lubo.halatchev@gmail.com

 

5. ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА

  1. Боджаков, Дочо, Технология на кинорежисурата, Две и половина, 2014
  2. Вайда, Анджей. Киното и останалият свят, Колибри, 2010
  3. Върбанова, Л. „Управление на изкуствата”, „Стопанство”, С., 1997
  4. Дамянов Марин, Психоанализа и кинодраматургия, Action, 2008
  5. Димитров, Венец. Проблеми на операторското творчество, Изток-Запад, 2008
  6. Драганов Иво, Особености на телевизионния мениджмънт, НБУ, 2011
  7. Кончаловски, Андрей, „Долни истини седем години по-късно, Колибри, 2008
  8. Лазарова, Марияна. Авторски и сродни права в аудиовизията, Водолей, 2015
  9. Мамет, Дейвид. Бамби срещу Годзила, Рива, 2008
  10. Манов, Божидар. Теория на киноизображението, Климент Охридски, 1996
  11. Мелтев, Михаил. Телевизията културна индустрия, Титра, 2007
  12. Попйорданов, Иван, Чолаков, Георги, Професия продуцент, Болид, 1993
  13. Стоева, Емилия. Изображението в документалния филм, Action, 1992
  14. Томова, Б., Андреева, Д. “Културните и творческите индустрии – фактор за устойчиво икономическо развитие и растеж”, 2012.
  15. Фийлд, Сид. Основи на киносценаристиката, Колибри, 2016
  16. Халачев, Любомир. Изкуството да бъдеш продуцент, Колибри, 2017
  17. Янакиев, Александър. Българско кино. Енциклопедия, Титра, 2000
  18. Howard, David & Mabley, Edward. The Tools of Screenwriting. New York,1993
  19. Rabiger, Michael. Directing the Documentary, 3rd ed. Boston: Focal Press, 1998
  20. Stefanovski, Goran. A Little Book of Traps. Stockholm, 200
  21. Интернет

 

www.imdb.com

www.nfc.bg

www.sofiakultura.bg

www.timetowrite.com

www.cilect.org

 

Професионална реализация на наши студенти:

Нашият клас през учебната 2018/19 година

 

Елени Декидис: филмов продуцент (випуск 2012/2013 г.)

За мен най- важното в програмата бе, че имах възможност да направя първите си стъпки в работата с млади режисьори. Беше предизвикателство да се сработя с екипите, а това е от съществено значение. Сега имам своя компания за продуциране на млади български режисьори.

 

На снимката съм на новия филм на режисьора Лъчезар Аврамов, продуцент Николай Мутафчиев (Премиерстудио Плюс). От ляво на дясно на снимката: Торстен Липсток (оператор), Китодар Тодоров (в главната роля), Антония Цинова (организатор) и аз (лайн продуцент).

 

 

 

 

Димитър Енчев: Creative director & Executive producer в gospodari.com

(випуск 2010/2011г.)

Страхотна програма!
Обхваща всички необходими модули, които продуцентът трябва да знае и прилага.

Научих основни принципи и процеси в създаването на аудиовизуално произведение – идея, сценарии, бюджет, разпространение и т.н.

Препоръчвам специалността с две ръце на бъдещите студенти!

 

 

 

 

 

 

 

 

Боряна Райчева, гл. редактор „Новини“ в телевизия „Евроком“ (випуск 2013/2014 г.)

Познанията, придобити по време на обучението в НАТФИЗ, ми помагат ежедневно във визуализирането на новинарските обекти по професионален, вълнуващ за зрителите и естетически издържан начин, със стремеж за това всеки репортаж или разработка да изглеждат действително като аудио-визуално произведение.

Препоръчвам силно магистърската програма „Мениджмънт в екранните изкуства” и желая успех на настоящите и бъдещи студенти!