Специалност “Театрално изкуство и драматургия”

Основана: 2024 (наследява „Театрално изкуство“, основана 2005)

Образователна степен: Магистър

Продължителност – 1 година (2 семестъра)

Форма на обучение: Редовно

 

Ръководител на специалността:

проф. д-р Венета Дойчева

 

 

 

 

 

Преподавателски екип:

Проф. д.н. Камелия Николова (Съвременни сценични практики); проф. д-р Венета Дойчева (Теория на драмата – поетика на модерната драма); чл. кор. проф. д.н. Мирослав Дачев (Семиотика на изкуството); доц. д-р Асен Терзиев (Специфика на театралния спектакъл), доц.  Юрий Дачев (Литература и театър)гост доц. д-р Огнян Касабов (Съвременни философски идеи; Етика);  гост Яна Борисова (Творческо писане за театър); гост Мила Искренова (Танц и драматургия); гост д-р Деляна Манева (Текст и режисьорска интерпретация),  гл. ас. д-р Ангелина Георгиева (Театрална медиация); гост  д-р Мирена Станева (Европейски културни политики и проекти); проф. д-р Лидия Върбанова (Стратегически мениджмънт в изкуствата; Дигитализация и нови технологии в творческите индустрии);проф. д-р Марияна Лазарова (Договори и авторски права в сценичните изкуства);гост проф. д.н. Иван Кабаков (Интегрирано управление на творческото развитие); проф. Славчо Маленов (Съвременни куклено-театрални практики); гост доц. д-р Румен Бостанджиев (Основи на психодрамата); гост проф. д.ф.н Иванка Мавродиева (Ораторско изкуство);гост д-р Десислава Стойчева (Арт мениджмънт и лидерство);гост Десислава Димитрова (Връзки с обществеността); гост проф. д-р Радка Василева (Обучение в неформална образователна среда)

 

1. ХАРАКТЕРИСТИКА НА СПЕЦИАЛНОСТТА

Магистърската програма „Театрално изкуство и драматургия“ цели да подготви експерти в различни области на съвременната театрална практика и теория, като поставя и специален акцент върху театралната драматургия. Обучението е интердисциплинарно и се състои от панорама от курсове, които дават знания за състоянието и спецификите на съвременния театър и сценични изкуства в световен аспект, за компонентите и жанровото многообразие на съвременното театрално представление, за развитието на съвременната теория на драмата. Също така обучението тренира и възпитава в модерни умения за аналитично и творческо писане за театър: как се създава една пиеса, как се прави театрална адаптация на литературно произведение, как се прави драматургичен анализ на сценично произведение (театър, танц, пърформанс).

Програмата цели да развие способност за авторство в посока на:

– самостоятелна свободна критическа интерпретация на театрални събития.

– практически умения за авторство на драматургия за драматичен театър и танц, самостоятелно адаптиране на литературни форми за сцена.

Завършилите бакалавърска степен на обучение в театралните специалности ще могат да надградят своите умения и познания с акцент върху най-новите тенденции на съвременната сцена.  Професионалисти от различни творчески професии (актьори, сценографи, художници, музиканти) и хуманитарни области  (журналисти, филолози, философи) могат да разширят компетентностите си в разнообразни сфери, свързани с практиката на театъра и креативното писане. Теоретичните познания ще се обогатят с практически занятия (семинари, срещи с професионалисти, индивидуални задачи), свързани с нови инициативи и творчески концепции за събития, изследвания и програми, както в полето на театралното творчество, така и в сферите на образованието, науката и културната политика.

Специализираната подготовка се фокусира в предмети, посветени на теорията на спектакъла и на драмата, съвременни театрални практики, творческо писане за театър, драматургия и литература, драматургия и танц, режисура и текст, съвременни философски идеи и етика, европейски културни политики, театрална медиация и др.

 

Преподавателски екип и акценти в обучението

Преподавателите са високо квалифицирани специалисти в академичните изследвания за театър с широка професионална компетентност и признание в национален и международен план и водещи практици. Екипът е от хабилитирани лица от НАТФИЗ, от други висши училища (СУ „Кл. Охридски“) и изследователски центрове (БАН), както и творци с международен престиж. Всички преподаватели активно работят в полето на науката и на реализацията на театрални проекти (специализирани издания – „Проблеми на изкуството”, сп. „Homo Ludens”, „Литературен вестник”, „Списание за танц“ или театрални събития – Международен театрален фестивал „Варненско лято”).

За творческите дисциплини са привлечени успешни и авторитетни творци, получили национално и международно признание като драматурзите Юрий Дачев и Яна Борисова, и хореографката и писателка Мила Искренова.

В магистърската програма е заложен баланс между експертното знание за естетиката и практиката на театралното изкуство и активизирането на индивидуалното творческо начало – авторска практика в писане на драматургични форми.

 

Към кого е ориентирана магистърската програма?

Магистърската програма е отворена към бакалаври от различни театрални и кино специалности, както и от други хуманитарни сфери. Дипломанти, завършили други висши училища в страната и чужбина се обучават по учебен план с увеличен хорариум от избираеми дисциплини, препоръчани от ръководителя на специалността, носещи тясно специализирани знания в областта на магистърската програма.

 

2. ФОРМА НА ОБУЧЕНИЕ

Обучението е само редовно, с продължителност 1 година (2 семестъра). Съчетават се форми на модулно и на ежеседмично преподаване.

 

3. КВАЛИФИКАЦИЯ

Завършилите специалността “Театрално изкуство” придобиват образователно–квалификационната степен “Магистър” с професионална квалификация “Магистър по театрално изкуство и драматургия”.

Възможности за работа:

  • Драматурзи в държавни драматични и куклени театри и в независими театрални компании;
  • експерти във всички държавни или частни институции, които основно или частично имат за цел създаването и разпространението на сценични произведения;
  • в изследователски и образователни институции в областта на сценичните изкуства;
  • експерти към институции, свързани със сценичните изкуства и новите медии;
  • специалисти в сферата на разпространение на сценични произведения, съхранение и използване на аудиовизуални продукти, фестивални прояви, културни събития;
  • специалисти в управлението и законовото регулиране на държавни, колективни и частни институции в областта на театъра, киното, телевизията и аудиовизията (държавни органи, обществени и частни телевизионни канали, дружества за управление на авторски права).

 

4.  ДИПЛОМИРАНЕ

Обучението завършва с публична защита на магистърска теза – изследване, в зависимост от избраната специализация.

 

5. ПРИЕМ

При подаване на документите кандидатите представят предварително изготвена теоретична заявка за изследователски проект на свободно избрана тема от полето на театъра (до 2 страници) и кратка творческа автобиография.

І КРЪГ – по документи

ІІ КРЪГ  – разговор с комисията

Кандидатът представя пред комисията идея за разработка на изследователски проект, който би искал да развие по време на своето обучение. Разговор върху проекта и евентуално представените авторски творчески материали (заснет спектакъл, снимки, текстове, скици и т.н.), както и по въпроси от областта на теорията и практиката на изкуствата, естетиката, обществените и хуманитарни науки. Проектът се представя при подаване на документите за кандидатстване.

 

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА

  1. БРУК, П., „Празното пространство“ в: „Избрани произведения“, С., Наука и изкуство, 1978
  2. НИКОЛОВА, К. „Театърът в началото на XXI век“, „ПАНОРАМА+ПЛЮС“, С., 2015
  3. ПАВИС, П. Речник на театъра. Колибри. С., 2002
  4. СТАНИСЛАВСКИ, К. С. “Работата на актьора”. Изток/Запад. С., 2015
  5. ТЕРЗИЕВ, А. “Театралността. Езикът на представлението”. ИК “Петко Венедиков, С. 2012

 

За консултации:

Проф. д-р Венета Дойчева

Тел. 0887 62 07 64

e-mail: veneta.doytcheva@gmail.com